Menu

 

 

 

 

KinoSzkoła - podsumowanie

 

SPRAWOZDANIE Z UDZIAŁU W INTERDYSCYPLINARNYM PROGRAMIE

EDUKACJI MEDIALNEJ I SPOŁECZNEJ „KinoSzkoła”

W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klasy VI i VII uczestniczyli w Interdyscyplinarnym Programie Edukacji Medialnej i Społecznej „KinoSzkoła”.

Wyjazdy odbywały się jeden raz w miesiącu zgodnie z harmonogramem podanym przez kino.  

Organizatorem wyjazdów była pani Agnieszka Skrzyniarz. Jako opiekunowie grup uczestniczyły w projekcie - pani Renata Mika (wychowawca kl. VI) i Lucyna Grzyb (wychowawca kl. VII).

Cykl profilaktyczno – społeczny „Filmowe drogowskazy” obejmował prelekcję i projekcję pełnometrażowego filmu (w przestrzeni sal kinowych Ciemna 3d w Galerii Nawigator w Mielcu) oraz zajęcia pofilmowe prowadzone przez nauczycieli w gronie klasy ( na godzinach wychowawczych i języku polskim).

Wszystkie proponowane przez kino filmy zostały poddane gruntownej analizie psychologicznej przez psycholożkę i miłośniczkę filmów – panią Aleksandrę Grzybczak. Dzięki tym analizom nauczyciele mogli lepiej przygotować młodzież do pełniejszej recepcji filmu i dyskusji po jego obejrzeniu. Kontakt młodego człowieka z wartościowym dziełem filmowym wielokrotnie stwarzał idealną sytuację do podejmowania rozmów o najtrudniejszych nawet tematach.

Filmy wybrane przez nas do realizacji programu „KinoSzkoła” w roku szkolnym 2017/2018:

Listopad

PRZYJAŹŃ JAKO WARTOŚĆ – na podstawie filmu „Gabriel”,

reż. Mikołaj Haremski, Polska, 90 min.

Pasją dwunastoletniego Tomka jest motoryzacja, dlatego cały wolny czas spędza w warsztacie samochodowym. Pod czujną opieką mechanika - Raszyńskiego - odkrywa tajniki budowy aut. Pewnego dnia  chłopak ucieka z domu dziadków, z którymi mieszka od śmierci matki i rusza na poszukiwania ojca. Już na początku swojej eskapady wpada w tarapaty, z których wychodzi cało dzięki pomocy  nowo poznanego kolegi, Gabrysia.  Mimo trudnego początku ich znajomości chłopcy zaprzyjaźniają się. Coraz częściej, ujawniają się też, nadnaturalne zdolności Gabrysia. W ślad za Tomkiem wyrusza Raszyński. Z każdą chwilą Tomek przybliża się do poznania swojego ojca, a także odkrycia tajemnicy Gabriela.

Grudzień

KAŻDY MA PRAWO CZUĆ SIĘ ZAGUBIONY W ŻYCIU. TRUDNA SZTUKA WYRAŻANIA EMOCJI – na podstawie filmu „Siedem minut po północy”

reż. J. A. Bayona, Hiszpania/USA 2016, 108 min.

Niewielu jest dorosłych, którzy mieliby tyle odwagi, co 10-letni Conor. Chłopiec codziennie musi bronić się przed grupą starszych chłopaków, którzy prześladują go w szkole. Prawdziwy dramat jednak rozgrywa się w domu chłopca – samotnie wychowująca go matka powoli przegrywa walkę z chorobą, a lekarze rozkładają ręce. W tej sytuacji Conor zyskuje niezwykłego sprzymierzeńca – jest nim mroczna istota ze snów, która za pośrednictwem niezwykłych, magicznych opowieści wciąga Conor’a w świat, gdzie znaleźć można odpowiedzi na najtrudniejsze pytania.

Styczeń

DLACZEGO GRUPA JEST DLA NAS WAŻNA? – na podstawie filmu „Rakieta”

reż. Kim Mordaunt, Australia/Tajlandia/Laos 2013, 96 min.

Chłopiec, który rzekomo przyciąga nieszczęścia, prowadzi swoją rodzinę oraz parę wyrzutków społeczeństwa przez Laos w poszukiwaniu nowego domu. Po podróży przez kraj wyniszczony wojnami, podróży pełnej nieszczęśliwych zdarzeń, chłopiec chce udowodnić, iż nie jest przeklęty i buduje ogromną rakietę, która pozwoli mu wziąć udział w najbardziej dochodowych, ale również i niebezpiecznych zawodach roku: Festiwalu Rakiet.

Luty

WIELE NAS DZIELI, WIELE NAS ŁĄCZY. O SZACUNKU I TOLERANCJI

– na podstawie filmu „Szkoła Babel”,reż. Julie Bertuccelli, Francja 2013, 89 min.

Pochodzą z Senegalu, Irlandii, Brazylii, Maroka, Chin… Mają pomiędzy 11 a 15 lat i właśnie przybyli do Francji. Przez rok będą wspólnie uczęszczać do tej samej klasy adaptacyjnej w jednej z paryskich szkół. 24 uczniów, 24 różnych narodowości i dwa wspólne cele: opanować język francuski i odnaleźć się w tutejszej rzeczywistości. Francuska szkoła staje się prawdziwą wielokulturową areną. Nastolatki pokazane w filmie przechodzą to samo, co każde dziecko w ich wieku, a zatem fizyczne zmiany ciała, kształtowanie poglądów, burze hormonów, a jednak wiele też je różni od francuskich rówieśników. Każdy z nich ma na swoim koncie już sporo życiowych doświadczeń. Chociaż borykają się z najróżniejszymi problemami wynikającymi z procesów integracyjnych, jak rasizm czy ksenofobia, patrzą w przyszłość z nadzieją i odwagą. Są prawdziwymi bohaterami.

Marzec

M” JAK MOTYWACJA, CO NAS MOTYWUJE DO DZIAŁANIA? –

na podstawie filmu „Kod M”, reż. Dennis Bots, Holandia 2015, 98 min.

Uparta i ambitna Isabel rozpoczyna poszukiwania legendarnego miecza słynnego D'Artagnana. Jedyną wskazówką jest tajny kod, który doprowadzi do skarbu. Rozszyfrowanie go nie jest jednak proste. Dziewczynie pomaga jej kuzyn oraz przyjaciel. Razem postanawiają wyruszyć na poszukiwania. Okazuje się jednak, że nie są jedynymi śmiałkami, którzy chcą zdobyć cenny miecz. Wyprawa dostarczy nie tylko przygód, ale również pozwoli się przekonać, ile warci są prawdziwi przyjaciele.

Kwiecień

DLACZEGO BOIMY SIĘ NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI? –

na podstawie filmu „Życie animowane”, reż. Roger Ross Williams, Francja/USA 2016, 89 min.

To niezwykle ciepły i poruszający dokument potwierdzający maksymę, że najlepsze scenariusze pisze samo życie. Gdy w wieku trzech lat Owen Suskind zaczął tracić zdolność mówienia i kontaktowania się ze światem, a współczesna medycyna nie była w stanie mu pomóc, jego przyszłość wyglądała dosyć ponuro. Na ratunek przyszły animacje z wytwórni Walta Disneya, dzięki którym chłopak zaczął stopniowo reagować na bodźce docierające do niego z ekranu telewizora oraz porozumiewać z najbliższą rodziną.

Czerwiec

JAK ROZWIĄZYWAĆ KONFLIKTY? – na podstawie filmu „Tarapaty”,

reż. Marta Karwowska, Polska 2017, 90 min.

To historia Julki, która ma 12 lat, chodzi do szkoły z internatem i jeszcze nigdy nie miała prawdziwej przyjaciółki. Zaczynają się wakacje, a wraz z nimi kłopoty. Julka zamiast do rodziców w Kanadzie, trafia do ciotki w Warszawie. W tej samej kamienicy mieszka Olek z nieodłącznym psem, Pulpetem. Kiedy dzieciakom wpada w ręce plan prowadzący do skarbu, zaczyna się przygoda. Na drodze do rozwiązania zagadki staje złodziejska szajka, niania – nałogowa palaczka i podejrzany pożeracz cukierków.

Wszyscy uczniowie bardzo zadowoleni z wyjazdów już pytali czy w przyszłym roku szkolnym będziemy uczestniczyć w programie „KinoSzkoła”. Myślę, że jest to oczywiście możliwe, jeśli tylko rodzice będą podzielać nasz entuzjazm i zakupią karnety.       

(c) Copyright 2018 nspdulczamala.pl
Projekt i wykonanie:
StronyNaMedal.pl